Zakres działania Zespołu Księgowości Śląskiego Centrum Usług Wspólnych Sp. z o.o.

Zadaniem Zespołu Księgowości Śląskiego Centrum Usług Wspólnych Sp. z o.o. jest obsługa księgowa, w tym prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz sporządzanie sprawozdawczości finansowo-podatkowej Spółki oraz zewnętrznych podmiotów,
z którymi zawarto umowy o usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Aktualnie do obsługiwanych przez Zespół zewnętrznych podmiotów należą:
Katowicki Holding Węglowy S.A., Katowicki Węgiel Sp. z o.o., Śląsko-Dąbrowska Spółka Mieszkaniowa Sp. z o.o.

Obsługa księgowa jest realizowana przez:

  • Dział Środków Trwałych (KST)
  • Dział Obsługi Bankowej (KOB)
  • Dział Kosztów Własnych (KKW)
  • Dział Obsługi Należności (KON)
  • Dział Obsługi Zobowiązań (KOZ)
  • Dział Rozliczeń Podatkowych (KRP)
  • Dział Sprawozdawczości (KS)

Podstawowy zakres i zadania ww. działów przedstawia się następująco:

Dział Środków Trwałych

  1. Ewidencja środków trwałych i naliczanie amortyzacji.
  2. Rozliczanie zleceń inwestycyjnych i leasingu.
  3. Obsługa podatku od nieruchomości, leśnego, rolnego, od środków transportowych, opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów.
  4. Uzgadnianie kapitałów z aktualizacji wyceny.
  5. Obsługa księgowa zakupu środków trwałych w budowie.

Dział Obsługi Bankowej

  1. Obsługa księgowa wyciągów bankowych i raportów kasowych.
  2. Rozliczanie zaliczek i delegacji pracowników.
  3. Obsługa kasy głównej, kasy ZFŚS i kasy PKZP.
  4. Obsługa PKZP.

Dział Kosztów Własnych

  1. Ewidencja i rozliczanie kosztów własnych.
  2. Obsługa księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
  3. Rozliczanie projektów celowych.

Dział Obsługi Należności

  1. Obsługa księgowa sprzedaży działalności podstawowej i pozostałej.
  2. Obsługa księgowa rozrachunków z kontrahentami z tytułu należności.
  3. Monitoring i windykacja należności.

Dział Obsługi Zobowiązań

  1. Obsługa księgowa zakupu materiałów i usług.
  2. Obsługa księgowa rozrachunków z kontrahentami z tytułu zobowiązań.

Dział Rozliczeń Podatkowych

  1. Rozliczanie poniższych podatków oraz zobowiązań publiczno-prawnych:
    • podatku dochodowego od osób prawnych;
    • wpłaty z zysku;
    • podatku VAT;
    • podatku akcyzowego;
    • podatku od czynności cywilno-prawnych;
    • wpłat na PFRON;
    • opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska i opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
    • opłaty eksploatacyjnej;
  2. Przygotowywanie dokumentacji podatkowej transakcji z podmiotami powiązanymi.

Dział Sprawozdawczości

  1. Sporządzanie sprawozdawczości jednostkowej i łącznej.
  2. Sporządzanie sprawozdawczości skonsolidowanej.
  3. Raportowanie  wg zasad PSR i MSSF.
  4. Kalkulacja i ewidencja rezerw.
  5. Wycena inwestycji długoterminowych oraz instrumentów finansowych.
  6. Współpraca przy opracowywaniu i aktualizacji zasad (polityki) rachunkowości,w tym Planu Kont.